loading...
دهستان دهســـــــــــــــــــــــــرد
لینک کانال اکشن های دهسرد

برای ورود به کانال اکشن ها رو کلمه آبی رنگ زیر بزنید

 اکشن های دهسرد

جواد رجبی پور بازدید : 78 سه شنبه 04 مهر 1396 نظرات (2)

آتش‌ سوزي گدار مزار(مباركه )آتش‌سوزی بسيارمهیب وگسترده‌ای بودکه در شهریور 96 اتفاق افتادوبه فاصلهٔ چنددقیقه صدها درخت طعمه شعله هاي آتش شدودر آخر توسط پرسنل محترم جنگلباني و نيروهاي غيور مردمي خاموش شد.

علت آتش سوزی درست مشخص نشد و به نظر کارشناس جنگلبانی آقای باقر امیرطاهری بی احتیاطی یکی از مردم عادی که در جنگل آتش کرده بود و پس از رفتن آتش را خاموش نکرده بود .

 

در اين بين  #شيخ_شاعر از شاعران دهسردي  است که اشعار متعددی در موضوعات متفاوت دارد.

او درباره این مناسبت، شعری زیبا به یادگار گذاشته که در آن به وصف جريان  آتش سوزي پرداخته است :

مبارکه که آبش بی نظیر بود🌳تفرج گاه مردان بزرگ بود🌳هزار افسوس که ناگه سوخت در آتش🌳مقصر حادثه خشک گرده کامش🌳چه کس آتش بزد قلب طبیعت🌳نبود این رسم مردی وطریقت🌳طبیعت سبزیش مثل کبود شد🌳مزاروخبر ودشتاب پر زدود شد🌳وحوشات وچرنده وپرنده🌳عزادارند همه مانند بنده🌳چنان دود غلیظی در فضا بود🌳یونسکو بهر جنگل در عزا بود🌳من شاعر سرودم این حکایت🌳زشیخان هستم ونامم عنایت🌳

لینک این شعر در تلگرام

https://telegram.me/dehsard/3869

 

جواد رجبی پور بازدید : 134 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (3)


شاعرعنایت الله ایرانپور متولد یکم شهریور پنجاه وپنج 1355/6/1 در مزار دهسرد عضو انجمن شب شعر بندر عباس و چکامه های طلایی ارزوییه ، بیشتر شعرهایش داستان سرایی و ولای  و محلی

اطلاعاتی دیگر راجع به #شیخ_شاعر

شیخ عنایت به دلیل نوع شعرش به عنوان شاعری گوشه‌گیر شناخته می‌شود، در حالی‌که اطرافیانش، از او به عنوان فردی مهربان و گرم یاد می‌کنند که به خوبی با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کند و شاید به همین دلیل است که علاوه بر شعرها ،شخصیت خاص وی نیز در دهسرد بسیار محبوب است. زندگی آرام شیخ عنایت ، ستایش طبیعت و تشویق افراد برای روی آوردن به زندگی طبیعی و دور از شهرنشینی، باعث شده آثارش مورد توجه قرار بگیرد. او همواره در زندگی و آثارش تلاش می‌کند محدودیت‌های ساختگی زندگی را که به دست بشریت به وجود آمده رها کند و به آرامش در زندگی  روستایی بیندیشد.

 

شعری زیبا در مورد اولین باران پاییزی در دهسرد در سال 1395از شیخ شاعر


ببار باران که رحمت خدایی✍بینداز بین ما و فقر ، جدایی✍

ببار باران که چوپان در عذابه✍ولی ابیاری جنگل ثوابه

ببار باران دگر چاه اب نداره✍کشاورزی دوچشمش چشم به راهه✍


سادگی فریبنده اشعار شیخ عنایت آشکارا یکی از مؤلفه‌هایی است که به برتری وی در این حوزه انجامیده‌است. شعرهای شیخ به دور از تصنع و پیچیدگی، خودجوش و آرامش‌بخش‌اند؛ شعرهایی که گرچه در نگاه اول صاف و ساده به نظر می‌رسند، اما در لایه‌های زیرینشان احساسی نهفته که شیخ آن‌ها را با کوتاه‌ترین عبارات بیان می‌کند. بیشتر اشعار وی با حوادثی در ارتباط است که در زندگی روزانه دهسرد اتفاق افتاده و به همین دلیل هر کسی می‌تواند از خواندن آن لذت ببرد

 

شب جمعه بخوانید فاتحه گویند ثواباست✍

که شاید مرده ای چشمش به راه است

✍قدم رنجه کنی گر بر مزارش✍بپاشی آب نشینی در کنارش

✍بپاشی گرد وخاک کربلایی✍ز قبرستان کنی دفع هر بلایی

✍در این وقت روح اموات هسته آزاد✍بده خیراتی تو از بهر اموات

✍دل اموات به فاتحه شاد نمایید✍زاموات حقیرم یاد نمایید✍

زچند داغ من میسوزم تا قیامت✍سراینده شعر نامم عنایت

 منظور از گرد و خاک کربلایی در شعر بالا اشاره داره به برگشتن زوار ار پیاده روی اربعین و چون این شعر بعد از برگشتن زوار و همچنین اولین شب جمعه ای که زوار بعد از برگشتن به دهسرد جهت فاتحه  در بهشت زهرای دهسرد حضور داشتند شیخ شاعر این شعر را همانجا سروده است.

جواد رجبی پور بازدید : 354 جمعه 14 خرداد 1395 نظرات (0)

کانال خبررسانیه اکشن های دهسرد بابیش از 900 عضو در دهسرد ؛ تازه ترین خبرها و تصاویر و گیف های اختصاصی دهسرد رو میتونید تو این کانال ببینیدبرای ورود روی لینک زیر بزنید.

 

https://telegram.me/Dehsard

این کانال اولین کانال در منطقه ارزوییه بوده است و در تاریخ 7 آذر سال 1394 ساخته شده است ودر حال حاضر بیش از یک سال از فعالیت آن میگذرد.

جواد رجبی پور بازدید : 1317 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (3)

عکاس حجت سالار محمدی

 

این روستا در7کیلومتری دهسرد قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۲نفر  بوده‌است.
روستاي مزار كه در فاصله‌اي بسيار كم از دهسرد قرار گرفته‌اند و هنوز جذابيت‌هاي طبيعي خود را حفظ كرده‌اند، مي‌تواند با جاذبه‌هاي چشم‌نواز خود دست‌كم يك روز گردشگران را به خود اختصاص دهد.

يكي از آثار ارزشمند اين منطقه را مي‌توان آرامگاه شيخ محمد پرنده دانست. اين عارف بزرگواردر چند صد سال پیش در اینجا زندگی میکرده است.

امروزه آرامگاه شيخ محمد پرنده در روستاي مزار از دهسرد در 7 كيلومتري شمال غربی دهسرد قرار گرفته است. بناي آرامگاه داخل حياطي مربع شكل  است. ارتفاع ديوار نزديك به 4 متر و ورودي اصلي بنا از سمت شمال است. اگر كمي كنجكاوي به خرج داده و در محوطه اطراف بنا گردشي داشته باشيد درجلوی آرامگاه از سمت شمال، بقاياي قبرستانی باسنگ قبرهای زیبا قابل مشاهده است.

مقبره شيخ محمد پرنده بنا به استناد نوشته روي قبر متعلق به قرن هشتم ه.ق است و روي آن آيات قرآن و نقاشي ديده مي‌شود كه به صورت برجسته كار شده است.

ديگر اثر ديدني روستاي مزار، باغ های آن است ودر قسمت گدار مزار (تحت حفاظت جنگلبانی دهسرد) طبیعتی وصف نشدنی ، كه با توجه به هواي خوب منطقه در نوع خود جالب توجه است.

مزار

 

مزار

 


 

جواد رجبی پور بازدید : 167 جمعه 29 خرداد 1394 نظرات (0)

سلامی به گرمیه هوای شهر زیبای ارزوییه،خدمت دوستای گلم باید بگم که امروز قصد دارم مختصات مسجد دهسرد رو بذارم البته اینم بگم که این مختصات فقط جهت دریافت اوقات شرعیه که میگم چه جوری باید اینکارو انجام بدید.و لازم به ذکر که همشهریای خوبمون در بخش حسین آباد(طول:56.37وعرض:28.40) و گیجوییه(طول:56.30وعرض:28.32) و گلستان(طول:56.32وعرض :28.34) و مزار(طول:56.33 و عرض:28.44) میتونن طبق همین مختصاتی که کنار اسم هر روستا نوشتم اوقات شرعی رو از سایت [ موسسه ژِِِئو فیزیک دانشگاه تهران]به آدرس اینترنتیه:

http://calendar.ut.ac.ir/Fa/Software/CalOghat.asp


دریافت کنند . کافیه فقط این آدرس رو ذر قسمت بالای صفحه تون جای گذاری کنید و وقتی صفحه لود شد.مختصات دهسرد رو طبق عکس بالا بنویسید و اوقات شرعی رو دریافت کنید.

اینم بگم طول رو بنویسید56.30وعرض رو 28.40دوستان اگه سوالی یا پیشنهادی داشتید تو قسمت نظرات جوابگو هستیم.

التماس دعافرشته

اینم عکس تصویر ماهواره ایه مسجد امام حسین (ع) دهسرد،اون پین زرد رنگ ساختمان مسجد هست.

جواد رجبی پور بازدید : 214 پنجشنبه 28 خرداد 1394 نظرات (3)

دهنه ی گردو یکی از مناطق حفاظتی جنگلبانی دهسرد میباشد، بدلیل وجود گردو های کهنسال در این دهنه (دره) ، مردم دهسرد اینجا را بانام دهنه ی گردو میشناسند.

 

 

 

عکس زیر نمایی از کوه خبر است از ارتفاعات دهنه گردو

 

 

 

دوست خوبم آقای حسن سالار محمدی

 

 

گردو های کهنسال دهنه گردو

 

اسپند کوهی را که در عکس زیر مشاهده میکنید گیاهیست خوش عطر و بو که به فراوانی دراین منطقه یافت میشود

جواد رجبی پور بازدید : 195 پنجشنبه 28 خرداد 1394 نظرات (0)

- ویژگی های جغرافیایی دهسرد

الف-ویژگی طبیعی

 

*موقعیت جغرافیایی:

دهستان دهسرد در طول جغرافیایی 56.33 درجه طول شرقی و 28.40درجه عرض شمالی واقع در استان کرمان با 2648 کیلومتر مربع وسعت از شمال به شهرستان بافت ، از جنوب به ارزوییه ، از شمال غرب به روستای خبر محدود است.این روستا دارای آب و هوای نسبتا معتدل می باشد.

 

*وضعیت توپوگرافی:

دهستان دهسرد از جمله ناهموارترین مناطق استان است به گونه ای که برخی از ناهموارترین و بلندترین ارتفاعات استان در این دهستان واقع شده است.دامنه ارتفاعات از کمتر از900 متر (سیاهکوه)و تا بیش از 2000 متر (گدار مزار در شمال دهسرد ) پراکندگی دارد که در این میان کمترین وسعت مربوط به طبقه ارتفاعی کمتر از 900 متر با 2% بوده و بیشترین آن مربوط به طبقه ارتفاعی1800 تا 1980 متر با 24% می باشد.همچنین 15% وسعت بخش نیز در ارتفاعی بیش از 2000 متر قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

*منابع آب:

دهستان دهسرد به علت واقع شدن در عرض های پایین و شرایط خاص طبیعی حاکم بر منطقه خصوصا"بارندگی متناسب و تبخیر شدید دارای جریان سطحی خوبی بوده و مقدار موجود نیز به دلیل گسترش سازندهای زمین شناسی و رسوبات تبحیری و تعداد سد های خاکی ، دارای کیفیت مناسب و قابل آشامیدن است ، شبکه آب های سطحی منطقه به علت رژیم بارندگی که اکثرا"به صورت رگبار و کوتاه مدت است ، سیلابی و زودگذر بوده و تنها در طول بارانهای فصلی فعال می باشند.در شمال دهسردِِ: روستاهای مزار و سه چاه کیفیت آب آشامیدنی پایین است.

 

*موقعیت اقلیمی:

دهستان دهسرد به علت نزدیکی به منطقه حاره و داشتن موقعیت کوهستانی ، دارای ویژگی های اقلیمی مخصوص به خود است.با توجه به موقعیت منطقه ، دارای آب و هوای خنک در تابستان و سرد و خشک در زمستان می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

*دما:

دهستان دهسرد به علت نزدیکی به مدار رأس السرطان دارای آب و هوای معتدل به لحاظ تقسیم بندی اقلیمی است.

بر اساس اطلاعات حاصله از ایستگاه بافت میانگین سالانه درجه حرارت این دهستان 14 درجه سانتیگراد می باشد.در این دهستان مرداد ماه با 23 و دی ماه با 5 درجه سانتیگراد گرمترین و سردترین ماه سال می باشند.حداکثر مطلق درجه حرارت در طول دوره آماری 5/29 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق آن صفر درجه سانتیگراد می باشد.

 

*بارندگی ، رطوبت و روزهای یخبندان :

در تقسیمات اقلیمی ، روستای دهسرد دارای اقلیمی سرد است.متوسط بارندگی سالانه حدود 300 تا 400 میلیمتر و در بعضی از سالها کمتر هم می شود.حداکثر بارندگی در ماه های آذر تا فروردین است.

بطور کلی اقلیم دهستان دهسرد به علت فاصله زیاد از دریا سرد بوده که با افزایش سرمای زمستان میزان رطوبت بطور چشمگیری افزایش می یابد و این امر موجب می شود که هوا در شب دم کرده و طاقت فرسا گردد.ضمن اینکه رطوبت زمستان موجب تشکیل شبنم سحرگاه شده و به برکت ان گیاهان این منطقه سرد به حیات خود درزمستان ادامه می دهند.


 

*پوشش گیاهی:

اغلب اراضی دهستان دهسرد دارای قابلیت مرتعی است و مناسب ترین اراضی جهت استفاده های مرتعی و برداشت علوفه وحبوبات محسوب می شوند.محدودیت های عمده این اراضی شیب بسیار تند ، فرسایش  ،پستی و بلندی و ناهمواری ، وجود سنگریزه ،  محدودیت آب زیرزمینی و خطرات سیل گیری است که با عملیاتی همچون حفاظت از حوزه آبخیز ، کنترل چرا ، رعایت اصول مرتعدادی ، احیاء و توسعه مراتع ، جلوگیری از فرسایش ، تسطیح در قسمت خاکدار ، احداث سیستم زهکشی ، اصلاح اراضی ، تأمین آب مورد نیاز می توان تا حد زیادی این مشکلات را رفع نموده و بر توانمندیهای اراضی افزوده شود.

 

 پوشش گیاهی دهسرد

 

 

تصاویر فوق توسط حجت سالار محمدی گرفته شده است.

ب:ویژگی انسانی

*پیشینه ی تاریخی (زبان ، فرهنگ و آداب و رسوم قدمت های آثار تاریخی)دهستان دهسرد

دهسرد یکی از مناطق تاریخی کرمان و از جمله نقاطی است که بسیار دیرینه سال است این منطقه از لحاظ جغرافیایی در حد فاصل کرمان و بندرعباس قرار دارد و در حقیقت دروازه کرمان به سوی خلیج فارس می باشد و از قدیم الایام بر سر قافله سالاران و کاروانیان تاجر پیشه قرار داشته و دارای موقعسیت تجاری و بازرگانی بوده است و آثار کاروانسرای دوران قدیم : صفوی و زندیه در مسیر راه های دهسرد-بندرعباس ، دهسرد-کرمان و دژها و قلاع مستحکم آن موید این مدعاست.

مهم ترین آثارهای باستانی دهسرد عبارتند از:1-زیارت مزار (صفویه)2-حمام قدیمی پتکان  (پهلوی)3-قنات جوغان (صفویه) حسینیه جوغان (300سال پیش )دهسرد  یکی از مراکز عمده ی فرهنگی جنوب کرمان است که قدمت فرهنگی آن از حیات اجتماعی و سیاسی و تاریخی آن کمتر نیست.پیوسته مردان اهل علم و ادب به وفور در آن به نشو و نما پرداخته اند.گذشته از مکتب خانه های قدیمی که کانون پرورش افکار و تبادل اندیشه ها و محل تعالیم قرآنی و احادیث و اشعار حکیمانه و عارفانه ی سعدی ، حافظ ، مولانا و...بوده اند و شاعران بسیار خوبی نیز دارد از جمله شیخ عنایت ایرانپور و سید سجاد گلسرخی و...

 

جواد رجبی پور بازدید : 188 یکشنبه 17 خرداد 1394 نظرات (2)

خیلی از دوستان اصرار داشتن تصویر ماهواره ایه دهسرد رو بزارم  و حد و مرز بخش های مرکزی دهسرد که به چه صورت است.

تقسیمات بخش مرکزی

 

 

البته این رو هم بگم که تو بخش مدیریت شوراها قسمت نجف آباد و شهرک و جمال آباد جزِئی از جوغان هستند.

جواد رجبی پور بازدید : 202 یکشنبه 17 خرداد 1394 نظرات (1)

قسمت مرکزی دهسرد: جوغان ـ  پتکان ـ جمال آباد  ـ  خسرو آباد ـ نجف آباد ـ شهرک(ترکیه)

 

روستاهای اطراف وتابعه دهسرد :  مزار ـ سه چاه ـ سوؤندر(سواندر) ـ گل خسرو ـ باغ کنار ـ گیجوییه ـ گلستان ـ قنات قاضی ـ سیاه کوه ـ ده نو ـ حسین آباد

یک توضیح کوچولو در رابطه با نام (سواندر):سواندر در اصل دارای اسم سه بن در بوده یعنی در سه تا دهنه یا دره خانه یا آبادی بوده به مرور زمان به سواندر تبدیل شده است البته اسامی دیگری چون سهندر ، سقندر، سوماندر و ساواندر هم بکار برده شده که فقط سواندر یا سهندر درست است .

دهسرد

 

 اینم اسامی کل روستا ها برگرفته از سایت
www.safarpedia.com/information/id.../46257.html

روستاهای دهستان دهسرد

 

*دورهمی  *ده سالار1  *ده نو  *قنات  *قنات قاضی  *گلوئیه دهنو  *نوراباد  *ابگرموییه  *ابگروییه  *استخروئیه  *راونان  *باغ یاس  *بانه باغ  *بانه گوهر  *بنابدان  *چاه سبز  *چنار  *حاج یوسف  *دره نیکوییه  *دری جیرا  *رازیان  *رزدر  *زرشک  *سفیدخانی  *سیاه اشکفتوییه  *سیوین  *شمیلان  *شوق اباد  *عمرودوئیه  *گلوانار  *گلوسیاه  *گودحوض  *مورتجتو  *دم اب  *بنه باداموئیه  *جعفراباد  *باغ چنجری  *شهریاری  *جرنگ اباد  *مناره  *چاه انجیر  *زاغدار  *گل بید  *علی ابادنیکخو  *موتورسعداله ده سالار  *موتورشماره 1مرتع داری شهیدامیرطاهر  *موتورشماره 2مرتع داری شهیدامیرطاهر  *موتورشماره 3کشت علوفه  *موتورحمزه سیدالشهدا  *عباس اباد  *باغ قنبر  *باغ کنار  *بونغان  *پتکان  *جوغان  *خسرواباد  *خیراباد  *دررز  *درنیان  *ده سالار2  *ده نظر  *سروستان  *گلستان  *گورخسرو  *گیجوییه  *مهدی اباد  *علی اباد  *حسین اباد  *اسماعیل اباد  *چاله  *چشمه ننه گز  *درمورت  *سوهاندر  *مزار *بن اب  *حسین ابادخانی  *کلیان  *تابیدر  *چاه مکی  *مزرعه سرهنگی

 

 

درباره ما
Profile Pic
جواد رجبی پور نویسنده و مدیر وبلاگ
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 140
  • بازدید سال : 657
  • بازدید کلی : 13,287